Research shows that approximately 40% of people are more scared of public speaking than they are of death. This means that at the average funeral 40% of those present would rather be in the coffin than give the eulogy.
~Jerry Seinfeld
Totalno vjerujem u ovu izjavu!
Kroz 4 godine fakulteta nagledala sam se svakakvih prezentacija. Počevši od vlastitih grešaka.
Vjerujem da se svi borimo s prezentacijama, a pogotovo oko onog dijela samog procesa prezentiranja. Već smo pričali o ovom, sjećaš se?
Razlog zašto te opet nakon dugo vremena gnjavim ovom temom je to što se ne mogu pomiriti s činjenicom da netko I nakon 4 godine fakultetskog obrazovanja nije u stanju složiti prezentaciju kako spada i barem na korektan način to svoje znanje i istraživanje prenijeti na svoje kolege.
Čast iznimkama!
Zato ću ti danas ovdje staviti jedan guidline za savršenu prezentaciju!
3 faze prezentacije
Svoju prezentaciju ćeš najbolje iskonstruirati oko ove 3 faze. Prva je svakako definiranje teme, slijedi razrada teme te na samom kraju dolazi isporuka vrijednosti.
Definiranje teme
3 faktora koja su ključna u ovoj fazi su svakako publika, fokus i željeni output prezentacije.
O čemu to pričam?
Publika
Ako želiš dobro prenijeti svoju poruku, moraš dobro poznavati svoju publiku. Tu se obično postavljaju pitanja kao:
Kako moja publika izgleda (demografski, spol…)?
Što moja publika već zna o ovoj temi? – ovo pitanje je jedno od najbitnijih. Vrlo je važno pronaći balans između predavača i publike, odnosno spustiti se na razinu njihova razumjevanja.
Na koja pitanja moram odgovoriti danas u svojoj prezentaciji?
Kako ću ih zadržati zainteresiranima?
Fokus
Što bi i kako rekao kada bi imao samo 60 sekundi da prezentiraš svoju temu? Upravo u ovom pitanju je ključ svega. Nemoj previše okolišati i izlagati nepotrebne informacije. Budi precizan i koncizan. Evo ti dva najbanalnija primjera!
Google- dostupnost svim informacijama ovoga svijeta u samo jednom kliku Apple Ipod- 1 000 pjesama u tvom džepu
Željeni output prezentacije
Što je glavni cilj tvoje prezentacije?
Koji je tvoj “Key message” koji želiš da tvoja publika zapamti nakon tvoje prezentacije?
Razrada prezentacije
Ovaj dio znaš već od osnovne škole. Pa ću samo ponoviti. Uvod, razrada ili na famoznom engleskom “body” i zaključak. Na ovaj kostur dodaj još samo razradu slide-ova.
Uvod shvati kao prvi utisak. On je najbitniji. On je taj koji će odraditi hoćeš li do kraja imati uspješnu ili neuspješnu prezentaciju. Možda nisi glavni klaun pa nećeš moći otvoriti prezentaciju nekom dobrom forom. Zato za tebe imam par alternativa 🙂
Svoju prezentaciju možeš započeti direktnim pitanjem, zanimljivim citatom koji je vezan uz tematiku, interesantnom anegdotom ili pričicom koja ti se taj dan dogodila i slično. Ako si “pričopričalica” kao ja onda definitivno prijateljski možeš pristupiti svojoj publici, ili kako bi se to malo finije reklo “ Engage with audience”.
Razrada bi uvijek trebala davati odgovore na pitanja ŠTO i KAKO.
“Što je glavni problem ili koja je trenutna situacija?” te “Koje su mogućnosti i prijedlozi za rješavanje problema ili situacije?”.
Bitno je da zapamtiš samo ovo:
DOBRA RAZRADA JAČA TVOJU KLJUČNU PORUKU!
Zaključak je zapravo samo summary svega onoga što u svojoj prezentaciji objašnjavaš, no ovoga puta samo s najbitnijim informacijama. Uvijek ali baš uvijek poveži zaključak s uvodom u svoju temu!
Inspiracija za ovu kolumnu leži upravo u ovom dijelu.
Ne pretrpavaj prezentacije tekstom! Slajdovi moraju biti jasni, moraju biti tu da pomognu tebi kao predavaču, a ono što je najvažnije moraju biti zanimljivi. To ne znači da na slide možeš staviti 18 gif-ova!
Ne igraj se spektrom boja! Nekad će ambijent u kojem ćeš držati prezentaciju biti takav da se tvoja žuta podloga i nebo plava slova neće vidjeti. Najsigurnija, i provjerena kombinacija su definitivno crna podloga s bijelim slovima 🙂
Isporuka vrijednosti
Evo nas na kraju malog tečaja prezentacije. Ključni segmenti ovog dijela su tvoj “Body Language”, ton glasa i sve moguće naznake tvoje treme.
Sve je stvar vježbe! Zato već danas kreni trenirati svoj stav, gestikulacije, kretnje, ekspresije lica, kontakt očima i svoju pojavu u globalu. Puno nabrajanja znam, ali svaki od ovih faktora je stvarno vrlo vrlo bitan.
Nije najbitnija stvar na svijetu što govoriš, već kako to govoriš!
Practice confidence and authenticity – You are your best audio/visual aid! 🙂