3 min čitanja

Sve što ima veze s prodajom, investitorima i networkingom, oduvijek me uzbuđivalo. I tako igrom slučaja, završim na PODIMu u Sloveniji. PODIM konferencija je sve to na jednom mjestu i to s internacionalnim predznakom.

Dakle, ako ste imalo talentirani ova konferencija bi mogla biti vaša ulaznica za ligu prvaka. Što to konkretno znači, pojasnit ću u nastavku.

Snovi nemaju rok trajanja

Za početak, PODIM konferencija je najveći i najutjecajniji startup događaj na području Alpe-Jadrana i Zapadnog Balkana sa sjedištem u Mariboru. Dakle, preduvjet da biste išta napravili na ovom mjestu, potrebno je da budete dio startup zajednice. Ja sam ove godine po prvi put ušla u startup svijet i moram priznati da mi je ova zajednica pokazala da snovi nemaju rok trajanja.

Svi koji su ikada pokretali startup znaju da na počecima radite na entuzijazmu, sve dok vas netko ne zapazi na radaru. Investitori će vas upozoriti i reći vam da se na entuzijazmu može raditi maksimalno šest mjeseci. Na vama je da odlučite jesu li u pravu ili ne.

Tvrtka se zatvara, svi ste dobili otkaz

Nama se svidjela jedna anegdota koju su podijelili s nama, a može i vas inspirirati. Kad je startala gospodarska kriza jedan je Nijemac koji je u svom vlasništvu imao tvrtku s 25 zaposlenih, ušetao jedan dan u ured i rekao: „Tvrtka se zatvara, svi ste dobili otkaz.“

Zaposlenici su ostali blijedog lica, ali unatoč tome on nije promijenio svoju odluku. Poanta priče je da je čovjek u startu shvatio da neće dugo izdržati na entuzijazmu pa je stavio točku na “I” na vrijeme.

Što traže investitori

U tri dana koliko je trajala konferencija moj poslovni partner i ja realizirali smo preko 20 sastanaka s investitorima u deal roomu. Što smo naučili iz svega? Za početak, dvije riječi s kojima svaki investitor otvara razgovor su MVP i traction.

Za one koji nisu u startupu, MVP je Minimum Vailable Product, odnosno minimum koji možete ponuditi tržištu, dok traction znači korisnici, kupci, vrijeme korištenja aplikacije, konverzije. Sve što pokazuje da se produkt koristi.

Ono što traction nije: PR akcije, pitchevi po konferencijama, članci u medijima (to je vanity metrics), grantovi (free money), pisma namjere, namjera za suradnjom.

Druga stvar koju gledaju je vaš tim. To bi trebao biti jak tim, s osobama koje su već iskusne u poslu kojim se bave i koje pokrivaju sva područja poslovanja. Osim toga vašem timu bi to trebao biti full time job. Jer ako radite dio vremena u startupu, a drugi dio da biste preživjeli, smanjujete si šanse da vas investitori uzmu u razmatranje.

Oni žele da se commitate do exita. To znači biti 100% posvećeni razvoju startupa sve dok investitori ne dobiju povrat na investiciju i u konačnici exitaju.

Treće, nakon što ste komunicirali s investitorima iz svijeta i proširili svoje horizonte, vaš sljedeći cilj nije nužno Weekend Media Festival, sad ste postali ambiciozniji i želite posjetiti Venture Capital World Summit u New Yorku ili Hong Kongu.

Next stop: New York

Naš startup Luana, virtualni asistent za prevenciju kardiovaskularnih bolesti, ujedno je moje prvo startup iskustvo. Naš cilj na ovoj konferenciji je bila preseed investicija. Od svih savjeta koje smo dobili, najlukrativniji nam se čini onaj u kojem nas mentori motiviraju da napravimo istu stvar koju startupi znaju raditi na svojim počecima.

Sjesti na avion i otići tri mjeseca u New York networkati po konferencijama na kojima su investitori. I prije ili kasnije, upalit će, netko će nas zapaziti. No, za tri mjeseca života u New Yorku treba nam 100 tisuća po glavi. O ovoj opciji ćemo još razmisliti, ali oni koji su nam dali ovaj savjet sigurno su utjecali na naš mentalni sklop.

Što se tiče predavanja, iskreno, do njih zbog svih sastanak koje smo odrađivali nismo niti došli, ali bilo je tu svega od Blockchaina do toga kako pripremiti dobar startup pitch.

Večernji koktel party pak nismo propustili, to je zapravo bio neformalni dio druženja, na kojem smo upoznali sve one koje nismo stigli upoznati preko dana i tu smo spletom okolnosti dosegnuli svoje konkurente s kojima smo razmijenili iskustva.

Sve u svemu, sva tri dana na konferenciji bila su neprocjenjivo iskustvo, vratili smo se puni novih spoznaja i spremni za internacionalno tržište. Ako ste i vi startuper, svakako posjetite ovaj događaj, čak i ako ne nađete investitore odmah, ne zaboravite, jednom kad ste ih upoznali i ako ste im imalo atraktivni bit će vam za petama.

Ja sam Željka Barišić i obratite mi se na email zeljka@luxheal.com ako imate bilo kakvih pitanja, bit će mi drago ako vam mogu pomoći.

Do neke nove konferencije, ostajte mi dobro, closajte koju rundu i uđite u ligu prvaka😉

Pronađi svoju dozu inspiracije na YouTube kanalu i prati Business & Pleasure Blog.