2 min čitanja

 

Dizajn današnjih trgovina je pomno odabran i svaki aspekt je detaljno isplaniran. To je zbog sve boljeg razumijevanja psihologije i ponašanja kupaca. Koje je rezultat brojnih provedenih znanstvenih studija u kojima su se analizirali podsvjesni utjecaji na proces kupnje.

retro prodavaonicaZato trgovine na razne podsvjesne načine utječu na naše ponašanje i naša osjetila. Jako lako ti se može dogoditi da uđeš u trgovinu s namjerom kupnje samo onog najosnovnijeg i odjednom natrpaš košaru s još najmanje 10 stvari koje su ti se u tom trenutku činile kao da ih moraš imati (vjeruj da niste jedini).

U nastavku ću nabrojati par primjera podsvjesnih utjecaja na proces kupovine.

Pozicija namirnica

Prvi primjer koji je već vjerojatno svima poznat je postavljanje osnovnih namirnica kao što su kruh i mlijeko na sam kraj trgovine. Takvi proizvodi dovode kupce u dućan pa u procesu potrage za željenim namirnicama primjećuju i duge proizvode i potroše više nego što su planirali.

hladnjak u trgovini s izloženim mlijekom

Stvaranje ugođaja glazbom

Atmosfera je također jako ključan element procesa kupnje i ona se u velikom broju trgovina stvara korištenjem zvuka. Pravilan odabir glazbe u trgovini značajno utječe na to hoće li se kupac odlučiti na ulazak u trgovinu i na količinu vremena koje će tamo provesti. Posebno zanimljiv i uspješan primjer koji se navodi u literaturi je puštanje klasične glazbe u trgovinama Victoria’s Secret. Dokazano je da takva praksa utjecala  na percepciju proizvoda kao prestižnijeg i profinjenijeg i da su tehničke karakteristike proizvoda bile manje važne pri odluci kupnje. 

Košare i kolica 

kolica za kupovinuUvijek su pri ulazu dostupne košare i kolica koja su tamo kako bi nam ona olakšala proces kupnje. Odlučimo li ih uzeti u ruku ona na nas podsvjesno utjecaj utječu na našu podsvjesnu želju da popunimo taj prazan prostor. Zato su baš iz tog razloga kolica dizajnirana kako bi bila što veća.

 

Nedostatak “izlaza”

blagajne u trgovini

U rijetkom slučaju ako ne pronađeš ono što si tražio ili odlučiš izaći bez kupnje, primijetiš da ne postoji točno dizajniran izlaz. Tada moraš proći kroz blagajnu i pokraj ljudi koji su u redu, gurati se pokraj njih kroz taj uski prolaz.

 

Prostor u kojem se lagano izgubiti, bez prozora i satova

Ovo je posebno uočljivo u velikim trgovačkim centrima, u kojima nema prozora i satova. Time se stvara dojam da vrijeme ne prolazi i gubi se pojam o prolazu vremena. I svakako nije slučajno da pretraživanje „ shopping malls design interior“  daje ove rezultate:

jako slični dizajn trgovačkih centara

Otvoreni plan prostora i zaobljeni prolazi kojima se nije lako navigirati. Takav dizajn podsvjesno utječe na gubitak orijentacije i odstupanje od prvotno zacrtanog plana.

Osjetilo dodira

U mnogim trgovinama proizvodi su izloženi tako da pozivaju da ih kupci isprobaju. Ako dođemo u kontakt s proizvodom vjerojatnost kupnje je mnogo veća. S proizvodom u ruci podsvjesno imamo osjećaj povezanosti i vlasništva nad njim.

Sljedeći put kada uđete u trgovinu pozornije i svjesnije odlučujte kako i na što točno trošite novac i vrijeme. Sličnih primjera iz prakse postoji još puno više i slobodno u komentarima napišite svoje primjere koje ste primijetili.