Na nedavnoj Inspire Me konferenciji u Zagrebu održala je interaktivnu radionicu naziva „Moja TO BE lista“o vještinama koje njeguju uspješne osobe. Inga Lalić je ekonomistica, konzultantica, coach, trenerica s osamnaestogodišnjim iskustvom u radu. Nositeljica je brojnih certifikata poslovnih treninga iz Hrvatske i inozemstva u područjima menadžmenta, prodaje, vođenja, digitalnog marketinga, coachinga i ostalih. Za sebe kaže kako je uporna i dosljedna te kada si nešto zacrta onda ju ništa ne može spriječiti i stati joj na put da to i ostvari.
Vlasnica je i direktorica tvrtke RE-FORMA GRUPA d.o.o. za savjetovanje i edukaciju koja malim poduzetnicima i tvrtkama pomaže da ostvare svoje ciljeve, povećaju prihode te postanu uspješniji na tržištu. Inga Lalić u svom portfelju ima preko 2000 sati individualnog coachinga i više od 1000 odrađenih poslovnih treninga u preko 300 tvrtki.
Tko je Inga Lalić?
Zamolivši je da kaže nešto o sebi, Inga od prve odgovara kako je njezin životni moto „mogu sve što poželim“ i ostavlja me bez riječi. Malo tko bi odmah na početku izgovorio toliko samouvjerenu rečenicu. Tijekom razgovora s njome shvaćam kako ima svako pravo na to. Moto kojim se predstavlja apsolutno je opisuje kao osobu, jer Inga zaista može sve što poželi. Uvjerila me u to tijekom našeg razgovora.
Objašnjava mi Inga kasnije kako svoj moto i stav koji on predstavlja prenosi i na svoje klijente. Tako im želi pokazati kako nemoguće može postati moguće samo ako imaju jasnu viziju i cilj i ako znaju u kojem smjeru idu. Sa svojim klijentima gradi prijateljski odnos koji je zasnovani na međusobnom poštovanju. To joj daje samo još jednu pozitivnu karakteristiku u moru ostalih koje posjeduje i kao poslodavac, ali i kao osoba.
“Mislim da smo svi sposobni ostvariti svoje ciljeve, samo je pitanje vremena koliko želimo taj put ubrzati.”
Trener, poslovni savjetnik ili coach?
Inga svojim klijentima nudi usluge trenera, poslovnog savjetnika i coacha. Usluge su namijenjene malim i srednjim poduzetnicima što se tiče poslovnog savjetovanja i coachinga, ali isto tako i treninga. No, također, radi i s velikim korporacijama interne treninge za njihove djelatnike. Zanimalo me koja je razlika između njih. Kako zapravo znati u kojoj situaciji možemo ili moramo jednog od njih odabrati. Inga mi zatim objašnjava.
- Ako se radi o donošenju odluke koja je povezana s našom vizijom i ciljevima onda je bolje uzeti coacha. On će nam pomoći da dođemo do rješenja, no ne preuzima odgovornost za naše odluke. Coach je osoba koja vodi klijenta i pomaže mu postavljajući mu mnoštvo pitanja da sam dođe do rješenja.
- Poslovni savjetnik daje gotova rješenja i tu on preuzima odgovornost. Daje nam točne savjete i upute kako se treba nešto napraviti, te odluke donosi umjesto nas.
- Trener se bavi soft vještinama te se uz pomoć njega na treninzima osposobljavamo u komunikacijskim, prodajnim i ostalim vještinama.
U praksi se ipak najčešće događa da se sve tri metode istovremeno koriste i nadopunjavaju. Inga mi govori kako kod angažiranja za poslovnu suradnju znaju krenuti s edukacijom. Onda se zna dogoditi da im u nekim stvarima treba i coaching pa kombiniraju metode u svrhu što boljih rezultata.
Iz razgovora s njome o uslugama koje nudi poslodavcima, zaintrigiralo me nešto. Žele li mali poduzetnici kojima je zapravo svaki profit vrlo važan za njihovo poslovanje „bacati novac“ na ovakve „nepotrebne“ edukacije i savjetovanja? Inga odgovara kako sve više i više traže pomoć. Pogotovo ako su već nekoliko godina u poduzetništvu i vide da stagniraju pa si daju onu zadnju šansu. No, naglašava kako je bolje odmah uzeti pomoć savjetnika jer bismo po putu mogli napraviti nenamjerne pogrješke, pa će nam kasnije biti gore i teže ispraviti ih.
“Biznis se uči i on ima svoja temeljna pravila. Ljudi ulaze u biznis fokusirajući se na uslugu ili proizvod, a sama pravila zanemare. No nije dovoljno imati samo ideju. Statistike su poražavajuće i govore kako u prvih pet godina čak 90% tvrtki propadne.”
Što je coaching?
Na moje pitanje kako coaching može pomoći u poslovanju poduzeća, Inga odgovora kako ne može toliko pomoći poslovanju koliko može pomoći osobi odnosno vlasniku tvrtke. To se vidi u donošenju odluka i strateškom načinu razmišljanja. Vlasnik poduzeća mora jasno razmišljati i znati brzo donositi odluke. Svaka se metoda coachinga bazira na istome, a to je da izazove promjenu. Ako ne promijenimo nešto uvijek ćemo dobivati iste rezultate. Svrha je zato coachinga da izazove promjenu i da pokušamo nešto raditi na drugačiji i novi način.
Kao što je ranije rečeno, coaching pomaže vlasnicima poduzeća. Vlasnici poduzeća uče kako voditi svoj tim zaposlenika, kako ih motivirati ili im delegirati zadatke u svrhu ostvarenja ciljeva. Stoga Inga kaže „svaki lider bi trebao biti osposobljen i za coacha“. Svrha vlasnika poduzeća ili menadžera jest da imaju zadovoljan tim jer što znači imati ljude koji rade za vas ako su nezadovoljni i demotivirani?
Slušajući Ingu kako priča o coachingu i njegovom značaju za vlasnike poduzeća, sljedeće pitanje nametnulo se samo od sebe. Žele li poduzetnici ulagati u sebe, a u svrhu zadovoljnih i motiviranih djelatnika? Inga odgovora da se situacija sve više i više mijenja upravo iz razloga što sve više ljudi iseljava iz Hrvatske. Kako bi poduzetnici bili uspješniji i kako bi mogli razvijati tvrtku, trebaju kvalitetne i sposobne ljude za to. „Mislim da će sve više rasti potreba i za coachingom i edukacijom. Ali i treninzima jer poslodavci shvaćaju koliko moraju ulagati i znati upravljati svojim timom.“
“Želim imati miran san jer kvalitetno vodim svoje ljude. Gledam što timu mogu omogućiti i da oni mogu rasti jer kako će rasti poduzeće bez kvalitetnih i zadovoljnih djelatnika?”
Važnost strategije poduzeća
Misija, vizija, ciljevi ili pak strategija poduzeća neke su od temeljnih značajki koje svako poduzeće mora definirati i prije nego li krene u poslovanje. Bez jasno definiranih ovih značajki, teško ili možda čak i nemoguće je da će poduzeće ostvariti bilo kakav uspjeh. No, u kojoj mjeri je strategija poduzeća važna za njegovo poslovanje? Inga odgovara kako poduzeće bez vizije uopće ne zna kamo ide, a strategija proizlazi iz vizije. Najprije trebamo definirati što nam je važno i gdje se vidimo za 10-ak godina. Na temelju toga ćemo napraviti i strategiju jer nas ona uvijek vraća na pravi put. Svaki dan se susrećemo s nizom problema. Ako nemamo jasnu strategiju onda se vrlo lako možemo pogubiti i izgubiti svoj fokus. Što ne znači da ne moramo biti fleksibilni. Ako vidimo da nas strategija koči u poslovanju, onda ju možemo i promijeniti.
“Fleksibilnost je po meni jedna od najvažnijih osobina uspješnih poduzetnika.”
Business Coaching i Poslovna Akademija
Inga je osmislila i dvije akademije namijenjene poduzetnicima. Poslovna akademija je program koji je namijenjen novim, malim i srednjim poduzetnicima kako bi postali lideri na tržištu u svojem području, te kako bi postali jači i bolji od konkurencije. Na Akademiji uče najnovije metode iz svijeta biznisa. Kroz 4 dana koliko Akademija traje upoznaju se sa svim poduzetničkim vještinama koje su im potrebne da postave dobre temelje za svoje poslovanje.
Business Coaching Akademija namijenjena je liderima i menadžerima za lakše vođenje i motiviranje timova. U dva dana koliko Akademija traje dobivaju konkretne stvari, jer se na radionici rade konkretni primjeri iz prakse. „Svi ti poduzetnici dolaze iz dva razloga“ objašnjava Inga. To su širenje i razvoj poslovanja te kako uspješno voditi svoje zaposlenike.
Osobine uspješnih poduzetnika
Kada već pričamo o liderima i menadžerima te njihovoj edukaciji u korist što uspješnijeg poslovanja poduzeća, zanimalo me postoji li nekih top osobina koje svi uspješni poduzetnici posjeduju. Inga odgovara kako su rađena istraživanja na tu temu i kako su rezultati pokazali da uspješne ljude krase zajedničke osobine zbog kojih su zapravo postali uspješni. To je da prvenstveno imaju viziju, pozitivan stav općenito prema životu. Dosljedni su, uporni, spremni na traženje rješenja, vjeruju u cjeloživotno učenje, karizmatični su, komunikativni i aktivno slušaju druge.
Također, Inga napominje kako su prodajne i komunikacijske vještine veoma potrebne da bi poslovanje poduzeća bilo što uspješnije. Pogotovo danas kada je konkurencija gotovo u svemu. Razliku više ne čine proizvodi ili usluge koje se nude nego znanje prodajnih i komunikacijskih vještina, ali i izgradnja odnosa s kupcima.
“Nekako situacije uvijek pokazuju da lakše uspijevaju u vlastitom biznisu oni koji nemaju što izgubiti. Oni koji riskiraju.”
Poslovne knjige
Inga za sebe kaže kako nikada nije razmišljala da postane spisateljica i napiše knjige, ali da joj je drago što jest jer na različite načine može pomoći ljudima. Prva njezina knjiga naziva „Kako pokrenuti vlastiti biznis“ govori o tome na koji način se ljudi mogu samozaposliti te kako da iskoriste svoja znanja i vještine u korist pokretanja vlastitog posla.
Druga knjiga „Kako upravljati novcem“ proizašla je iz svih kolumni i blogova koje je godinama pisala za vodeće poslovne portale i časopise. Ljudi kroz knjigu mogu naučiti kako upravljati novcem. „Nije važno koliko zarađujemo nego što radimo s tim novcem i kako se odnosimo i ponašamo prema novcu“ odgovara Inga.
Inga za kraj
Malo je reći da me Inga oduševila. Posjetivši njezinu web stranicu tijekom pripreme za intervju, nisam mogla vjerovati koliko je „bogata“. Ne sjećam se kada sam zadnji put vidjela toliko teksta na nekoj web stranici. Sve svoje usluge opisala je toliko detaljno, da sam se pitala ima li išta što nije podijelila na svojoj stranici?
Tijekom intervjua, nisam mogla, a da je ne upitam, ne boji li se da ju klijenti ne će htjeti angažirati za poslovnu suradnju? Već im je sve javno, besplatno podijelila na svojoj web stranici. Inga mi odgovara „ja idem za time da što više dajem to ću i više dobiti“ i oduševljava me iznova. Objašnjava mi kako je zapravo dobro imati što više sadržaja na webu jer ćemo tako ljudima objasniti o čemu se radi.
“Sve što želim, sve znanje koje imam ja ga samo dijelim jer što više dijelite, više ćete i imati.”
Upitavši Ingu ima li poruku za mlade i sve one koji žele ući u svijet poduzetništva, ona odgovara: „vjerujte u sebe, u svoje sposobnosti. Svi smo mi unique i upravo je i to ljepota. U toj različitosti. Svi već imamo sve što nam treba, ali možda nismo svjesni toga jer sve što želimo to i možemo. Nemojte slušati medije, dnevnike jer to će vas samo udaljiti s tog puta, već treba dolaziti na ovakve konferencije kao što je i Inspire Me konferencija, ali i brojne druge. Slušajte uspješne ljude koji su prošli taj put, jer ako mogu oni, možete i vi!“