6 min čitanja

U središtu grada Pule, u blizini Arene i stare gradske jezgre nalazi se muzej koji je po mnogočemu različit od tipičnog muzeja. To je Kuća istarskog maslinovog ulja koji priča priču naših nona i nonića, ali na jedan jako moderan i suvremen način. Nezaobilazna je to destinacija za svakog turista, ali i za domaće stanovnike kojima je maslinovo ulje dio svakodnevice. Kako ga olako shvaćamo, a koliko nam ono zapravo znači najbolje zna Lorena Boljunčić.

Tko je Lorena Boljunčić?

Ja sam Lorena, suvlasnica i direktorica Kuće istarskog maslinovog ulja. Studirala sam povijest umjetnosti i komparativnu književnost, te magistrirala marketing na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Uvijek me zanimala kultura, turizam i marketing, i upravo sam taj spoj pretočila u svoja zadnja dva poduzetnička pothvata: prezentaciju naše kulture i naslijeđa na jedan suvremeni način. Pričamo o povijesti, ali na način da otkrivamo što ona danas za nas znači.

Koji je to prvi poduzetnički pothvat u pitanju?

Prvi poduzetnički pothvat je panoramski razgled grada Pule, Pula City Tour, a ideja o tom projektu je neko vrijeme sazrijevala. Naime, diplomirala sam na temu urbanizam i arhitektura 19. stoljeća u Puli. To mi je istraživanje otkrilo mnoga mjesta iz doba austrougarske o kojima vrijedi znati i koja vrijedi posjetiti, ali ne nalaze se na tipičnoj listi obilazaka jednog turista u Puli. Uvijek mi je bilo jako žao što se naši gosti zadržavaju u središtu grada, a ne vide i ne dožive druge značajne dijelove grada. Recimo, rijetko tko obiđe Mornaričko groblje. Mnogi do grada dolaze Bulevarom, ali ne znaju ništa o tunelima koji ih okružuju. I takvih je primjera još mnogo.

Dugo sam razmišljala na koji način bih im mogla to ispričati, a da bude jednostavno i pristupačno. Ustvari kako sam putovala, susrela sam se s turističkim busom u inozemstvu i shvatila da je to pravi način i da nam to treba u Puli. Tura je jako zanimljiva jer kroz audio slušalice turisti doživljavaju povijest, ali i sadašnjost grada. Obilaze dijelove grada koje samostalno ne bi obišli. Mi imamo jako puno jednodnevnih posjetitelja, kojima je Pula City Tour najbolji način da vide dio plaža, turističkih atrakcija, ali i kulturno središte koje inače ne bi stigli samostalno obići i doživjeti.

kuca-istarskog-maslinovog-ulja

“Treba slušati svoj unutarnji glas koji ti govori što voliš i želiš raditi.”

Drugi poduzetnički pothvat je Kuća istarskog maslinovog ulja? Koja se priča krije iza muzeja?

I ova ideja je sazrijevala, a nastala je iz ljubavi. Iako, paradoksalno, ja sam uvijek mislila da ne volim maslinovo ulje. Tek unazad 10 godina, kad su naši maslinari počeli prerađivati masline suvremenom tehnologijom, ja sam shvatila kako mi se maslinovo ulje zapravo jako sviđa. I mi imamo mali maslinik i polako smo učili o tome što znači dobro ulje i kakva je to suvremena prerada. To me potaknulo da krenem proučavati povijest, pa sam se iznenadila brojnim zanimljivim pričama koje sam pronašla. I zatim sam posložila sve te priče u ovaj projekt i opet spojila povijest i sadašnjost.

kuca-istarskog-maslinovog-ulja

Naša glavna misija je ovdje naučiti goste kako prepoznati vrhunsko maslinovo ulje. Oni se susreću s uljima različitih cijena, u dućanu, na tržnici… Zapravo, oni su zapravo zbunjeni, ne razumiju zašto toliko različitih cijena i kako da prepoznaju kvalitetu. Kroz naše vođene degustacije oni uče u čemu je razlika i što to zapravo znači ekstra djevičansko maslinovo ulje. Jedna prijateljica mi je zapravo ukazala na to da je ovo pravi primjer transformacijskog turizma. I meni je zanimljivo kako gosti koji prođu naš proizvod, dožive spoznaju i počnu se mijenjati. Oni zauvijek imaju to znanje koje su dobili ovdje i poslije ga primjenjuju. Reakcije su jako pozitivne. Imamo dvije razine degustacije: green i gold degustaciju. Često nam se gosti koji prođu ovu green degustaciju vrate kako bi naučili još više na gold degustaciji.

Osim toga, i maslinari nam javljaju kako naši gosti odlaze k njima. Nakon što otkriju kvalitetu, žele vidjeti masline i kupiti proizvod direktno od proizvođača. Dobili smo jako puno poruka direktno od maslinara koji nam prenose pozitivne utiske.

Što gost može doživjeti u muzeju, kako izgleda njegova posjeta?

Imamo tri različita paketa usluge ovisno o tome što gosti žele isprobati. Gosti koje ne zanima maslinovo ulje kao prehrambena namirnica, nego samo žele saznati više o njegovoj povijesti u Istri, mogu razgledati muzej. Razgled je samostalan, ali uz audio-vodič koji je dostupan na 12 jezika. Osim slušanja priča o eksponatima, oni mogu pogledati i zanimljive filmove o maslinovom ulju.

Green experience osim razgleda muzeja uključuje i vođenu degustaciju. Nakon što razgledaju muzej, naš degustator vodi ih kroz jednu senzorsku analizu u kojoj oni otkrivaju koje su pozitivne i negativne karakteristike maslinovog ulja. Osim naših vrhunskih ulja, oni tu kušaju i jedno ulje iz dućana kako bi otkrili kakve sve mane ulje može imati, i kako bi iste prepoznali kad se vrate kući.

Gold experience osim ova dva dijela obuhvaća i kušanje maslinovog ulja kako bi se raspoznale različite sorte ulja. Ova degustacija uključuje kušanje ulja s kruha i njihovo prepoznavanje. Za kraj gosti dobivaju i jedan desert iznenađenja u kojem sljubimo slatko s uljem, kako bi na kraju oduševljeni otišli od nas.

kuca-istarskog-maslinovog-ulja

“Pričamo o povijesti, ali na način da otkrivamo što ona danas za nas znači.”

Da li ste se suočavali s nekim problemima na putu do realizacije projekta?

Pa postoje oni tipični problemi pokretanja nekog posla koje smo sve uspješno prebrodili. Ipak, jedna mi stvar pada na pamet, a dogodila se nakon što smo već otvorili. Uskoro nakon otvorenja Kuće istarskog maslinovog ulja, izašao je izrazito negativan članak u novinama o tome kako smo skupi. Tako da nismo niti krenuli s radom, a javnost je već dobila negativnu percepciju o nama. Nismo mogli vjerovati kako nekome razgled muzeja na 12 jezika uz vođenu degustaciju za 90 kuna skup, a istovremeno jedan hamburger košta 70 kuna. Iako negativnih kritika uvijek ima i to je nešto s čime se moramo pomiriti, kladim se da osoba koja je taj članak napisala nije uopće prošla našu turu.

Gdje pronalazite inspiraciju za Vaše kreativne poslovne pothvate?

Gdje god putujem, jedan dio mozga uvijek razmišlja o mogućim poduzetničkim pothvatima. Već tri projekta stoje nam na čekanju, a radi se nekim idejama koje bi muž i ja voljeli realizirati. I te ideje povezuju našu kulturnu baštinu sa suvremenim životom. Trenutno i one sazrijevaju dok ne dođe pravi trenutak, te dovoljno novca i vremena.

Imate li i svoje maslinovo ulje u ponudi u muzeju?

Ne, to bi se kosilo s našim stavom da promoviramo isključivo vrhunska maslinova ulja: ulja koja su nagrađivana i godinama pokazuju da njihova kvaliteta ne pada. Naša maslinova ulja su vrhunska i postižu odlične rezultate. Ponuda je velika i sva ulja su odlična. Ali, mi nemamo toliko prostora i moramo negdje podvući crtu. Zato isključivo mi biramo ulja i to ona koja su nagrađivana međunarodnim priznanjima: iz New Yorka, Japana, Londona, Barija…

kuca-istarskog-maslinovog-ulja

Ulja koja se nalaze kod nas, a preko trideset ih je dobitnici su zlatnih i srebrnih medalja na međunarodnim natjecanjima i manifestacijama. Naša prednost je upravo ta da je ovo jedino mjesto u Istri na kojem možete isprobati 30 vrhunskih i najkvalitetnijih ulja iz Istre.

Kako izgleda Vaš radni dan?

Svako jutro prva stvar na redu je provjera mailova. Zatim slijedi provjera trendova na tržištu: da li ima nekih novosti koje su nama zanimljive ili je možda uveden neki novi turistički proizvod na našem području.

Nakon toga slijedi inspekcija prostora i provjera da li je sve u redu s muzejom, pa administrativni poslovi i planiranje. Jako puno radimo na promociji, pa dobar dio dana oduzme i planiranje promocije. To može biti na primjer priprema promotivnih materijala ili organizacija manifestacija. Kroz cijeli srpanj i kolovoz srijedom organiziramo predstavljanja maslinara čija ulja promoviramo. To je prilika našim gostima da se upoznaju s maslinarima, kušaju njihova ulja i čuju iz prve ruke kako se ona dobivaju.

Ima mnogo posla, ali sve se stigne ako se hoće. Imam odlične ljude i svatko radi svoj dio posla. Tako da im bez problema mogu prepustiti sve na nekoliko dana i uzeti si pauzu kako bih rasporedila privatne obveze. Imam dvije kolegice koje su odlične. Znaju strane jezike, vrijedne su i odlično se odnose s gostima. Degustacije vodi kolegica koja je završila prehrambeno biotehnološki fakultet i ima profesionalan pristup. Druga kolegica je na kraju studija kulture i turizma, također vrlo stručna u svom radu. Mlade su i trude se, a to je vrlo važno i vrijedno.

kuca-istarskog-maslinovog-ulja

Da li imate neki savjet za mlade koji žele pokrenuti svoju poduzetničku ideju u turizmu?

Treba se usuditi. Treba slušati svoj unutarnji glas koji ti govori što voliš i želiš raditi. Kako stvari ipak nisu idealne kao što želimo, treba se i dobro pripremiti. Ja recimo za svaki novi projekt određujem granicu rizika: do koje granice rizika sam spremna ići, i koliko sam spremna izgubiti – novca, vremena i truda. Ako si spreman dati svoj maksimum, uložiti novac i izgubiti ga, onda je to nešto što trebaš napraviti.

Nije lako vratiti investiciju, pogotovo u turizmu, treba i toga biti svjestan kod ulaska u posao. Na to isto trebaju misliti kad kreću u posao. Mi evo poslujemo drugu godinu i tek sljedeće vidjet ćemo rezultate profitabilnosti projekta. Do tada dočekujemo nove goste kroz cijelu godinu, jer zatvoreni smo samo tijekom siječnja i veljače.

kuca-istarskog-maslinovog-ulja

muzej-kuca-istarskog-maslinovog-ulja