10 min čitanja

 

Mladen Draguzet poduzetnik je iz Barbana te osnivač tri uspješna poslovna pothvata: Istra-Adventure, Tehnoline i Istra Agent. Uz šesnaestosatni radni dan, on je ipak uvijek na prvom quad-u svake quad safari grupe. Iza toga krije se velika ljubav prema off road vožnji, i upravo iz te ljubavi i hobija nastala je ideja o Istra Adventure turističkoj agenciji specijaliziranoj za aktivni odmor. Donosimo vam intervju s Mladenom u kojem nam otkriva tajnu svog uspjeha.

Možete li nam se predstaviti?

Ja sam Mladen Draguzet, vlasnik turističke agencije Istra Adventure koja se bavi organizacijom aktivnog odmora. Posao sam započeo iz hobija. Naime, još 1998., kad Istra Adventure nije postojala niti kao ideja, bavio sam se organizacijom off road utrka. Barban off road bile su najjače utrke na području Istre, Slovenije i šire, a time sam se bavio sve do 2004. godine.

Kako je krenula priča o Istra Adventure?

U samim početcima, kad smo krenuli s turističkom djelatnosti, ideja je bila samo iznajmljivati quad-ove. To je bio ujedno i početak te vrste posla, odnosno takav oblik turizma još je bio u fazi razvijanja. Kad sam kupio prvi quad, ljudi su me čudno gledali jer nisu imali pojma što je to. Da bi uopće započeli posao, morali smo promovirati uslugu turističkim agencijama. Tako je i bilo u početku. Prve ture su bile besplatne, a gosti su bili turistički djelatnici. Međutim, trend je pokazao se gostima to sviđa. Ne samo to, nego im to iskustvo nije dovoljno i žele raznoliku ponudu takve vrste sadržaja. Tako smo 2006. godine pokrenuli Istra Adventure priču, proširili ponudu za aktivni odmor te uveli pakete različitih usluga.

Koje aktivnosti Istra Adventure nudi gostu?

Naše glavne aktivnosti su quad safari, kayak safari i buggy safari. To su naše usluge koje pružamo sa svojom opremom. Quad safari imamo od samih početaka, gostima su jako zanimljive i velik je interes za njima. Zatim smo uveli i kayak safari. Gostima koji dolaze iz kontinentalnih dijelova vrlo je važno vidjeti more. Ali ako ih dovedemo do mora, želimo raditi nešto tamo s njima. Opcija nam je bila gliser ili kajak. Gliser imamo u ponudi, ali to je dosta skupo za naše tržište. Kajak s druge strane, nije skup i može se iskoristiti za natjecanje, što je vrlo važno za teambuilding.

Međutim, mi surađujemo i s mnogim drugim partnerima, to su npr. Ranč Barba Tone i Glavani Park. Dakle u našoj ponudi može se naći jahanje, adrenalinski park, ali i brojne druge stvari kao karting, posjet Brijunima, Motovunu, Rovinju, obilazak raznih vinarija, uljara, sirana i svih dodatnih sadržaja koji se u našoj prekrasnoj Istri mogu naći a ima ih zaista puno i klijenti nam često kažu da jedino u Istru mogu doći i više puta na team building zbog zaista raznovrsne i bogate ponude i mnoštva dodatnih sadržaja… Dakle, pokrivamo cijelu Istru. Mi smo kao putujući cirkus: jedan dan smo u Barbanu, drugi u Rovinju, treći u Fažani, četvrti u Raklju. Stalno se selimo i oprema zajedno s nama.

Suradnja s drugim lokalnim poduzetnicima je jedan pozitivan primjer partnerstva. Kako je došlo do takvog povezivanja u Vašem slučaju?

To je bila moja ideja, ja sam taj koji je pokrenuo to povezivanje. I to se pokazalo kao jako dobar poslovni potez iz više razloga. Recimo, kada nam se javi velika grupa od 100 ljudi, mi ju samostalno ne možemo primiti jer nemamo dovoljno kapaciteta. Međutim ako tih 100 ljudi rasporedimo na adrenalinski park, jahanje i ture Istra Adventure i rotiramo ih po atrakcijama, možemo ih sve primiti i svi imamo koristi od toga. I gosti su jako zadovoljni jer tako dobiju cjelodnevnu aktivnosti i mogu isprobati sve. Nakon što smo počeli zajedno raditi, također na moju inicijativu počeli smo zajedno nastupati na tržištu. Recimo, zajedno idemo na sajmove. To se isto pokazalo kao dobar poslovni potez. Naime, kad dođeš sam na sajam s malim štandom, ljudi na žalost ne pokazuju velik interes. Kad nastupamo zajedno, to puno bolje izgleda, a i ljudima koji posjete štand je odlično što imaju raznoliku ponudu na istom štandu. Moram priznati da nam je takav nastup donio niz pozitivnih rezultata. Jedan od njih je taj što smo zanimljiviji agencijama.

U većini slučajeva ljudi su protiv takvih partnerstava jer misle da su si konkurencija. Ali mi si nismo konkurencija: ja nemam konje i neću ih nikad imati, on nema quadove i sigurno ih nema namjeru nikad kupiti. Znači svatko radi u svom segmentu, nitko se nikome ne petlja u posao, ali ako radimo zajedno, svima nam je bolje. Druga pozitivna stvar je ta što smo objedinjavanjem postigli da nas turistička zajednica sufinancira u nastupima na sajmovima. Zato jer ako nastupamo zajedno ne predstavljamo samo sebe, nego predstavljamo Istru. Nedavno smo se baš vratili sa sajma iz Ljubljane, a u trećem mjesecu posjetit ćemo sajam u Zagrebu. Naravno, zajedničkim nastupom. Nije nam jasno zašto se svi tome čude. Mi već 10 godina radimo tako. Postavili smo pošten i korektan dogovor u startu i zato nam je suradnja kvalitetna.

Jeste li isprobali sve svoje ture, koja vam je najdraža?

Apsolutno, svaki put kad imamo grupu, na svakoj turi, na prvom motoru sam ja. Teško mi je izdvojiti neku konkretnu turu jer volim šumu, volim off road i volim more. Kad sve spojim u kombinaciju, onda je to to.

 

Foto: Istra Adventure

 

Ako bih trebao preporučiti nešto, to mi je teško jer ovisi o klijentu. Svima odgovara nešto drugo. Ali imamo 186 ruta po cijeloj Istri, tako da svatko nađe nešto za sebe. A najveće zadovoljstvo mi je kad nam se javi netko s upitom da bi želio nešto drugačije. Onda dolazi moj omiljeni dio posla: istraživanje novih tura.

Kako je to raditi u Istra Adventure?

U Istra Adventure imamo 5 stalno zaposlenih djelatnika koji vode posao cijelu godinu. Ekipa je odlična i radna atmosfera je super. Često znaju pitati gosti „Vi tu radite? Pa to nije posao!“. Ali nisu to samo rute, ima tu svega u pozadini: nakrcavanje opreme, prijevoz, iskrcavanje, servisiranje, pranje.- to je tehnički dio i naravno organizacijski dio koji se više tiče agencijskog poslovanja jer naša agencija naravno, za potrebe organizacije team building programa, poslovnih sastanaka, predavanja i drugih događaja posreduje pri realizaciji prijevoza, hotelskog smještaja ili smještaja u prekrasnim villama s bazenom u srcu Istre, zakupa prostora i tehničke opreme, cateringa i restoranskih usluga, pratećeg programa, raznih edukativnih izleta i svih drugih pojedinosti na zahtjev klijenta.

Ali bitno je da ljudi to vole raditi i onda im ništa nije teško. U sezoni zapošljavamo djelatnike na ispomoć jer ima puno više posla. S time da kod nas sezona počinje dosta rano, otprilike oko 15.01. U tom periodu, do turističke sezone radimo s poduzećima koja nam šalju djelatnike na team buildinge. Po ljeti gosti su nam uglavnom stranci. U posezoni, negdje do početka 12. mjeseca opet imamo team buildinge. Tako da je nama u godini 11 radnih mjeseci. Za ovo ljeto trebat će nam još jedan voditelj/ica turističke agencije, i već smo u potrazi. Ono što tražimo nije licenca, nego komunikativnost, znanje stranih jezika, volja i želja. Ako je netko zainteresiran, može nam se javiti e-mailom. Najbolje je poslati životopis na adresu info@istra-adventure.com.

Kako izgleda Vaš radni dan?

Moj radni dan kreće u 8 sati, a radim do 1-2 sati u noći. Radim tri različita posla u tri firme koje sam pokrenuo: Istra Agent, Istra Adventure i Tehnoline. Ako tri različita posla pomnožimo s 8 radnih sati, dođemo do 24 sata. Ja sam to uspio smanjiti na 16 sati. Šalim se malo, ali zna se dogoditi da zaista radim i do 16 sati. Sreća je u tome što se radi o 3 različita posla, tako da ispada da mi je jedan posao odmor od drugog, a drugi od trećeg. Off road, Istra Adventure moj je hobi. Ja sam off roader u duši i kad dođem na posao, to mi je užitak. Dakle tamo punim baterije da bih recimo ovdje, u Istra Agentu bio kao nov. S druge strane, Tehnoline se bavi informatikom i navigacijom. Tehnika i tehnologija oduvijek su bile moja velika ljubav. Naravno, ne mogu ja to sve sam raditi, zato svugdje imam super zaposlenike koji mi odlično vode posao. Ja koordiniram i uskačem po potrebi gdje treba.

 

Prve poslovne pothvate ste realizirali u svojoj mladosti. Možete li nam reći iz svoje perspektive, kako je to biti mlad poduzetnik?

U mojem slučaju bilo je to jako izazovno. Ali još uvijek je izazovno. Jer, lakše je rješavati izazove nego probleme, zar ne? Moji djelatnici također ne rješavaju probleme, već izazove. To je po meni formula za uspjeh: ne postoje problemi, već izazovi. A oni se rješavaju s puno volje i mašte. Jedan od izazova s kojima sam se susreo u početcima je recimo, kad sam ugovorio prvu grupu za turu. Dogovorili smo da na quad safari dođe grupa od 45 ljudi, a u garaži smo imali 2 quada. Ali riješili smo i taj izazov. Kolega iz Zagreba koji se tada bavio istim poslom, za tu turu iznajmio nam je dodatne quadove i svih 45 ljudi ispratili smo s osmjehom na licima i nakon odrađene ture drugi dan vratili sve motore nazad u Zagreb.

“To je po meni formula za uspjeh: ne postoje problemi, već izazovi.”

S obzirom na Vaše iskustvo, da li imate neki recept da gost bude zadovoljan?

Ono što je potrebno je pružiti mu iskustvo koje će ga ostaviti bez daha. A kako to napraviti? Trebate početi od sebe. Ako napravite program s kojim ste vi oduševljeni i gost će biti oduševljen. Nije to lako. Treba pogoditi turu, dužinu ture, lokaciju… i to za svakog gosta individualno. Program mora biti zanimljiv jer ljudi ne žele samo voziti quadove. Ali ako gost sat vremena vozi quad, pa ide sat vremena na jahanje, pa na kajak, to je prava kombinacija za zadovoljnog gosta. Ja sam off roader i avanturist u duši, radim programe po svom guštu i uživam u tome. To gosti osjete i zato su zadovoljni. S druge strane, ne možemo gledati samo financijsku stranu priče. Ako će nam se nešto jako isplatiti, onda to vjerojatno neće biti i kvalitetno i toliko atraktivno.. A mi želimo raditi kvalitetno i nuditi kvalitetno. Stalno ulažemo u novu opremu, često mijenjamo opremu, pazimo na detalje, trudimo se oko animacije gosta i pažljivo biramo partnere.

Da li planirate nešto novo u ponudi?

Uvijek! Svake godine uvedemo nešto novo u ponudu. Prošle godine smo recimo, proširili ponudu s buggy-ima. To smo napravili kako bi i djeca mlađa od 12 godina mogla iskusiti avanturu off road vožnje. Ove godine uvodimo nešto što još nitko nema, a to je hover kart relly. Radi se o hoverboardu sa sicem u kojem će se naši gosti utrkivati. Upravo smo u fazi testiranja opreme i postavljanja staze i radujemo se što ćemo biti prvi koji će uvesti tu novost u ponudu. Radimo i na novoj ponudi pješačkih ruta. Kod nas nema stajanja i uvijek se smišlja nešto novo.

 

Foto: Istra Adventure

“Da bi posao bio uspješan, bitno je biti originalan i drugačiji od drugih i ne odustajati nego uvijek gurati dalje, više i bolje.”

Sigurno imate mnoštvo zanimljivih priča s terena. Da li imate neku anegdotu koju biste željeli podijeliti s nama?

Naravno, ima ih jako puno. Pada mi na pamet jedna prošlogodišnja tura. Zvali su me iz jednog hotela s upitom, da bi poslali jednu malo stariju grupu. Ja sam pretpostavio da to znači da nisu djeca i prihvatio bez dodatnih pitanja. Uskoro je došao autobus pun umirovljenika od 70-77 godina. Prvo smo se malo gledali. Moja vodičkinja me potapšala po ramenu i pitala „Šefe, mislite vi njih vratiti žive doma?“. Oni u biti nisu uopće znali što su kupili. Oni su kupili izlet „7 dana Hrvatske“. U tom izletu bio je i quad safari, ali oni nisu znali što je to ustvari. Najprije nisu željeli uopće odraditi turu. Međutim, ja sam znao da će na kraju biti zadovoljni, pa sam ih uvjerio da probaju i da se provozaju. Obećao sam im da ćemo se voziti polako i krenuo s obukom. Tu sam malo začinio stvar: uvjetovao sam da moraju biti u muško-ženskim parovima i gdje se moraju držati dok voze. To ih je zainteresiralo i na kraju su pristali.

Kada smo završili s turom, nisu htjeli ići doma. Nakon sat i pol, dolazi mi poziv od njihovog hotela: „Vratila se grupa, oduševljeni, reklamirali su te cijelom hotelu i sad ti šaljemo još jedan autobus: drugi dio grupe isto želi probati.“. I tako smo odradili dvije grupe penzionera u jednom danu. Ja sam baš bio iznenađen. Sreli smo se sa svakakvim situacijama, ali s ovakvom još do tada ne, što nam je bilo izuzetno drago i također jedan od dokaza da u ovom poslu nema dobne granice za ciljnu skupinu gostiju koje možemo animirati i oduševiti s našim programima.

A imam još jednu anegdotu. Sastavni dio naših ruta je ručak. Meni naravno ovisi o restoranu, obično se rotira nekoliko ribljih jela, npr. Školjke, škampi i slično. I tako vozimo mi jednu rutu, dolazimo pred restoran. Javlja se meni vodič radio vezom: „Ma joj, zar opet su škampi za ručak?“. Eto, nakon godinu i po umorio mi se čovjek od škampi.

Vi ste sudjelovali u našem Istrian Tourism Competitionu 2015. godine. Kakvi su Vam dojmovi, što mislite o takvim projektima?

Tako je, sudjelovao sam s poslovnim slučajem. Bio sam zadovoljan s rješenjima, dosta su natjecatelji to dobro odradili. Bilo je dosta zanimljivih rješenja, a dio mi je i koristio za poslovanje. Mislim svakako da je super za mlade da se uključuju u vaše projekte jer tako imaju priliku primijeniti znanje u praksi. Ono što nauče na faksu je super, ali u praksi sve izgleda puno drugačije. Teorija je osnova, ali ih neće pripremiti za tržište rada, za poduzetništvo. Primjeri iz prakse, analize realnih slučajeva, dodatna neformalna edukacija najbolje će ih pripremiti na to kako posao izgleda u stvarnosti.

Imate li neki savjet za mlade koji se žele upustiti u poduzetništvo?

Većina njih može pokrenuti biznis. Ono što je bitno da biznis bude uspješan jesu volja, vizija, upornost i stalno istraživanje i „kopanje“. Da bi posao bio uspješan, bitno je biti originalan i drugačiji od drugih i ne odustajati nego uvijek gurati dalje, više i bolje. Naravno da ne mogu svi biti privatni poduzetnici jer treba tu zadovoljiti puno faktora i nisu svi ljudi isti i nemaju iste afinitete, jer za biti uspješan poduzetnik treba imati viziju i jake organizacijske sposobnosti. Međutim smatram da ima puno mladih osoba koji imaju dobre ideje i vizije ali nisu u stanju to sami realizirati iz više razloga. Zato mislim da je u tim situacijama najbolje započeti raditi u nekoj firmi koja ima sluha i želje da sasluša nove prijedloge i ideje. Na taj način lakše je progurati i testirati neke nove stvari nego baš krenuti odmah s faksa u poduzetničke vode. Tako se stječe potrebno iskustvo u poduzetničkim vodama i svemu što je bitno da bi neka ideja zaživjela i davala rezultate.