Znatiželja nas je odvela do Podcast Inkubatora. Podcasti su gorući trend u svijetu koji na zapadu već polako izguruje neke tradicionalne medije. Kakva je situacija u Hrvatskoj? Odlučili smo provjeriti!
Prvi profesionalni video podcast u Hrvatskoj, Podcast Inkubator pokrenut je u ožujku 2017. godine. Iza ovog projekta stoji ideja sportskog novinara Marka Petraka, a u projektu sudjeluje još nekoliko njegovih kolega – Dea Redžić i Ratko Martinović kao autori, oboje novinari s dugogodišnjim iskustvom. Za produkciju i tehničku realizaciju su odgovorni Siniša i Martina Pašić, supružnici s preko desetljeća iskustva u video snimanju i produkciji na svim nacionalnim televizijama.
Nakon što smo se udobno smjestili u studiju, pohvalili smo Sinišu Pašića, koji nas je dočekao, kako je njihov studio atipičan: ugodan i udoban i ima neku toplu i kućnu atmosferu. A on nam je otkrio kako upravo radi toga njihovi podcasti često kasne. U studiju, koji je sve samo ne nalik vrućem stolcu oko kojeg te vrebaju ljuti novinari, gosti se toliko opuste i raspričaju s domaćinima, da često zaborave na vrijeme. Originalna ideja podcasta je i bila stvaranje emisije u kojoj su gosti opušteni i dobro se osjećaju. A onda se raspričaju i otkriju svašta što inače možda ne bi.

Podcast Inkubator postoji godinu i 7 mjeseci i veliko je odricanje za sve članove tima. Iako naporno rade, i trude se kvalitetnim sadržajem popularizirati podcast kulturu, projekt još uvijek nije financijski isplativ. A, oko njega je mnogo posla koji dečki i cure odrađuju volonterski u svoje slobodno vrijeme i to nakon odrađene osmosatne smjene na svojim poslovima. U prvih godinu dana postigli su 2.500 pretplatnika na YouTube kanalu. Ovo ljeto u podcast su doveli goste iz regije, što je uzrokovalo njihovu veliku ekspanziju, i trenutno broje 32 tisuće pretplatnika.
„Treba biti uporan, treba raditi. Mi smo manijaci pa smo izdržali skoro godinu i pol bez nekih pretjeranih rezultata. Ali, kad nešto voliš raditi, onda to nije posao! A brojke govore za sebe, ipak se isplatilo.“
– Siniša
Kako je nastao Podcast Inkubator?
„Ideja Podcast Inkubatora je da imamo više voditelja, a svako od njih bavi se sebi zanimljivom temom. To omogućuje gledateljima različitih interesa da na istom kanalu pronađu sebi zanimljiv sadržaj.“
– Siniša
Siniša, Marko i Ratko poznaju se od ranije, jer svi rade u novinarstvu. I tako je Marko jednog dana došao na ideju o vlastitom podcastu po uzoru na Joe Rogan Experience podcast. Isprve su se složili kako bi uživali raditi takav podcast i pokrenuli su realizaciju ideje. Prije nego što su krenuli sa snimanjem, godinu dana su razvijali ideju i pripremali podcast.
Tajna njihovog uspjeha je super energija koju stvaraju zajedno. Tri osobe koje se zapravo ne poznaju: Siniša, Marko i Ratko pokrenuli su ovaj ogroman projekt. A krenuli su zato što sva trojica vole podcaste i uživaju pričati s ljudima. Kliknuli su od početka i odlučili zajedno ponuditi sadržaj koji nije niti crna kronika, a niti politika. U njihovim emisijama nema HDZ-a, SDP-a, ustaša niti partizana. Samo dobre vibracije i zezancija. Kroz studio im je prošlo oko 170 ljudi kroz 191 emisiju. To su poznati i manje poznati pojedinci iz najrazličitijih područja: sporta, glazbe, poduzetništva, politike… a ono zajedničko svakome od njih je zanimljiva priča. Siniša kaže da mu je to najbolji dio posla: upoznati nove ljude i poslušati njihove jedinstvene životne priče.

„Kad staviš čovjeka ovdje na set da priča 2 sata, ili će biti iskren i ljudi će to prepoznati, ili će glumatati i politizirati, a to neće dobro proći kod publike. Ljudi prepoznaju iskrenost i osobe koje kažu ono što misle. To se točno vidi po komentarima. A mi s time zapravo nemamo puno veze. Voditelji samo usmjeravaju razgovor, niti osuđuju, niti napadaju, niti hvale.“ – Siniša
Priča o tome kako je Siniša opustošio Hrelić
Prije nego što je pokrenut podcast, bilo je potrebno riješiti tehniku i scenografiju. Srećom, većinu tehnike Siniša je imao otprije jer se već dugo bavi snimanjem. Sa scenografijom je bila malo drugačija priča. Pleksiglasi i neonska rasvjeta nisu dolazili u obzir: ideja je bila stvoriti kućnu atmosferu, šarenu i veselu po uzoru na američke sitcome. I tako su krenuli u potragu za scenografijom na… Hrelić! Fotić, gitara, autići… i brdo drugih sitnica koje gledate na svom omiljenom podcastu kupljene su na Hreliću. Boce su iz privatne Sinišine kolekcije koje je pokupio na craft beer festivalima. Ostatak detalja i namještaja sa scenografije dolazi iz dućana s akcijskih ponuda, a dobar dio donijeli su i sami gosti.

A što se tiče zida, nikad ne biste pogodili kako je on nastao. Sakriti bijeli zid, za Sinišu je bio must do task. Prva ideja bila je tapeta, ali sve tapete na koje je naišao izgledale su jeftino. S druge strane, laminat na zidu baš i nije sretno rješenje za novčanik i zahtjeva mnogo posla. I tako je Siniša otišao u potragu za alternativom. I naišao na odličan linoleum po povoljnoj cijeni, kupio ga i doteglio do studija. Pogađate nastavak priče? Vrijeme je za još jedno iznenađenje: linoleum nije zalijepljen, već zaklaman!
Detalji s Hrelića, namještaj koji su imali i koji su trgovci jedva dočekali prodati, lampe iz obližnjeg kineskog dućana, linoleum-zid i korak po korak nastao je set koji izgleda kao milijun dolara i baš onako kako ga je Siniša u startu zamislio.
I nakon skoro 2 godine, set je i dalje prepoznatljiv i originalan. A nije da mu je nedostajalo prijetnji. Neki gosti su čak i namjerno pokušali devastirati set. Pogledajte ovdje kako je to izgledalo:
Priznali su nam da ih je od prvih 60 podcasta boljela glava, doznajte zašto!
Čak 6 mjeseci podcast je do gledatelja dolazio s delay-om. Tri kamere snimale su podcast u trajanju od dva sata. Nakon toga slijedilo je barem 6 sati ponovnog gledanja snimaka i njihove montaže kako bi se sadržaj „sredio“ i postavio na YouTube kanal.
„Tu sjediš 4 sata i snimaš, a da bi podcast idući dan bio vani, nakon toga imaš barem još 6 sati posla u montaži. Nakon 60 takvih emisija, već ti puca glava od svega.“
– Siniša
Nakon 60 tako snimljenih emisija, ekipa je uložila u dodatnu opremu koja je omogućila live prijenos na YouTube, a tako i najbitniji element podcasta: interakciju s publikom. Otada gledatelji postavljaju svoja pitanja gostima i tako sami sudjeluju u kreiranju sadržaja.
Dobrog gosta nikad dosta, ili možda ne? Upitali smo Sinišu o njihovim gostima. Koga je bilo najteže dovesti u podcast?
Najteže nam je bilo „dovući“ Tomislava Karamarka. U početku smo krenuli s gostima političarima: gostovala nam je Jadranka Kosor, Gordan Maras, Ivan Pernar, Marko Sladoljev i neki drugi političari. Ali njih ionako svi gledaju po cijele dane na televizoru, pa smo promijenili taktiku i okrenuli se drugim temama. Ipak, odlučili smo da ćemo ugostiti političare „kapitalce“ kao što su Sanader, Karamarko, Milanović, to može!
Dogodila se situacija da Karamarko 2 godine nije dao nikakav intervju za medije, i to nas je zainteresiralo. I tako smo došli do kontakta od Karamarka i pozvali ga da nam dođe u podcast. Uspjeli smo, ali nije bilo lako. To je bio postupak od 2-3 mjeseca. Vjerojatno je čovjek očekivao da ga ovdje čeka četa novinara sa škakljivim pitanjima.

Kod nas je problem što ljudi i dalje ne znaju što je podcast. Često im moramo objašnjavati, a to izgleda otprilike ovako nekako „Čuj, to ti je vrsta online talk-showa koji u biti i nije talk show nego sjednemo i pričamo o tome što nam je na pameti.“. Naši voditelji se najčešće ne pripremaju, tako da se zaista priča o aktualnostima i zanimljivostima. Kao goste zovemo ljude koji su nama zanimljivi i koje naši gledatelji traže.
I sam kažeš da na podcastu cijela ekipa volontira. Međutim posla ima preko glave, trebate biti jaaako motivirani za napraviti 191 podcast emisiju. Što vas motivira?
Motivacija nam je napraviti nešto što će ljude zadržati koncentriranima sat ili dva, iz čega će nešto naučiti i dobro se zabaviti. Mi gledamo podcaste zato što nas zanimaju različiti ljudi i različite teme i uvijek iz svega pokušamo nešto korisno izvući, nešto naučiti. To je i bila naša inicijalna ideja. Posjesti ovdje ljude i kroz razgovor izvući znanje, inspiraciju, zabavu ili nešto drugo pozitivno za naše gledatelje.

Radim u medijima i vidim što se događa. Koju god naslovnicu otvoriš, prva vijest je negativna. Naša motivacija je pokazati ljudima pozitivu i da postoje normalni ljudi u ovoj državi. Ne vrti se sve oko toga tko će koga zeznuti. Povratne reakcije na to što radimo su pozitivne i to nas gura dalje, da dovodimo nove ljude da ispričaju svoje priče. S vremenom će sponzori prepoznati vrijednost ulaganja u ovakav vid reklame. Kad je tvoj proizvod dio seta za koji je prikovan gledatelj minimalno sat vremena, to je velika vrijednost. A da ne govorim o tome kako neke emisije imaju i po pola milijuna pregleda. Vjerujemo se da će kroz dvije godine Podcast Inkubator postati isplativ i da ćemo se onda i mi moći isplatiti za svoj rad i trud.
Što nam novo slijedi u Podcast Inkubatoru, odaj nam neku tajnu?
Definitivno nam slijede 2 nova voditeljska pojačanja. Upravo smo u potrazi za novim voditeljima. Osim toga, slijedi nam puno novih zanimljivih gostiju i dobre zezancije. A slijedi i Inspire Me – Podcast Inkubator suradnja koju ćemo realizirati na Inspire Me konferenciji 16. studenog, gdje planiramo snimiti jednu podcast emisiju na nešto drugačijem setu.
Dođite na Inspire Me konferenciju i iskoristite priliku pogledati kako izgleda vaš omiljeni podcast: Podcast Inkubator iza kulisa. Osim toga saznat ćete kako je nastala priča kroz govor Siniše Pašića i Marka Petraka. Pogledaj što te sve očekuje na konferenciji: https://bit.ly/2PJQnnP i osiguraj svoju ulaznicu na vrijeme: https://goo.gl/2CkSgk