10 min čitanja

U prepunoj dvorani Multimedijalnog centra pred 200 uzvanika održano je Grand Finale drugog izdanja Startup akademije. Na jednom mjestu okupila se biznis krema, pa su tako u ceremoniji sudjelovali brojni poduzetnici i gospodarstvenici, gradonačelnici, predstavnici obrazovnih i potpornih institucija…

Na početku programa prisutnima su se obratili Boris Sabatti (IDA), zamjenik gradonačelnika Grada Rovinja Kristijan Damijanić te Amel Hadžipašić (Start-Up udruga), jedan od inicijatora Startup akademije.

Amel Hadžipašić zahvalio se svim na dolasku te istaknuo: “Krenuli smo prve godine s projektom Startup akademija jer smo procijenili da takvih edukacija nedostaje, a s druge strane potreba je ogromna. Zamislite Startup akademiju kao program u kojem na jednom mjestu za 3 dana, dobivate većinu potrebnih stvari koje su vam potrebne da sutra uplovite u poduzetničke vode. Od poduzetničkih znanja, informacija o pokretanju posla, financiranju, razvijanju posla…Ipak, ono što akademiju najviše razlikuje od drugih programa, jeste da sudionici imaju priliku razraditi ideju uz mentorstvo, na način da je ona poslovno održiva i spremna za realizaciju. Također, ono što polaznici uvijek naglašavaju su odlična atmosfera i networking odnosno poznanstva s profesionalcima iz različitih struka koja nastavljaju biti podrška u daljnjem razvoju posla. Zbog pozitivnih iskustava nastavljamo s projektom kojeg zbog poziva iz drugih sredina, za početak širimo na cijelu Hrvatsku, a možda i šire”.

Usprkos današnjim izazovnim vremenima dokazali ste kako se upornim radom, kvalitetom i inovativnošću mogu nadići prepreke i dati značajan doprinos stvaranju uspješnijeg okruženja. Poduzetništvo, osim što omogućava samozapošljavanje i zapošljavanje, također nadopunjuje turističku ponudu unikatnim proizvodima i originalnim uslugama. Upravo zato, Grad Rovinj-Rovigno potiče poduzetnike u realizaciji vlastitih ideja i inicijativa. Već duži niz godina osiguravamo značajna sredstva za provedbu raznih programa i mjera koje se odnose na poticanje razvoja gospodarstva i poduzetništva, a osim toga, stavili smo na raspolaganje i prostor za Coworking“, prisutnima se obratio Rovinjski dogradonačelnik Kristijan Damijanić zaželjevši svima puno uspjeha.

Finale je bilo i prava gastro-glazbena poslastica pa su tako sudionici mogli uživati u gastro čarolijama Deniza Zembe i nastupu DJ Carlitosa. OPG Belle i Valenta pripremili su tradicionalnu slasticu Bucolaj, a sudionici su mogli uživati u vrhunskim vinima San Mauro i Matošević. Piće dobrodošlice i odlične likere osigurala je destilerija Martesi.

Drugo izdanje akademije podržali su HBOR, Obrtnička komora Istarske županije, Zagrebačka Banka, Studentski zbor Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, SAS knjigovodstvo, 360 Agency. Medijski pokrovitelji projekta Startup akademija jesu Glas Istre, TV Nova, Radio Pula te portali eistra.info i InspireMe.hr.

Green Touch – ideja Luane Sinčića i Igora Pekića odnijela pobjedu

Stručni žiri bio je na “slatkim” mukama, jer je pored odličnih ideja, teško odabrati one najbolje. Ipak, na kraju je odluka pala na tri tima koja u ovom trenutku imaju najkvalitetnije ideje, a oni su:

  1. Luana Sinčić, Igor Pekić – Green Touch

2. Jelena Krajina – El Medico

3. Katarina Golojka – Senzaonica

Pobjednica Luana Sinčić zahvalila se svima na odličnoj organizaciji akademije i samog Grand Finala. Kaže da je uz pomoć članova organizacijskog tima i pozitivne energije na edukaciji dobila hrabrost prezentirati ideju, te potporu i sigurnost za što prije krenuti realizaciju projekta. Preporučila je svim onim koji imaju bilo kakvu ideju da se prijave iduće godine.

Oko same ideje ističe da je u završnoj fazi, i da ima preko 70% realiziranog projekta s potpisanim ugovorima s dobavljačima: “Početkom godine izraditi ćemo dizajn i sklopiti prototipe, kako bi do ljeta bili spremni za akciju“.

Drugo mjesto osvojila je Jelena Krajina koja se predstavila s idejom El Medico. Radi se o medicinskoj platformi koja želi ubrzati proces postavljanja dijagnoza. Način na koji to sa svojim timom želi postići jeste koristeći umjetnu inteligenciju. Kada pacijent dođe kod doktora, dosta vremena prođe na postavljanje dijagnoze što bi ova inovacija skratila. Dugoročna ideja je da u budućnosti bolnicama nude custom made rješenja koja bi rješavala njihove probleme. Neke od njih su predikcija tumora dojke uz pomoć mamografije te predikcija melanoma uz pomoć fotografije madeža. Ciljaju na privatne klinike i bolnice u razvijenim zemljama, a za svoju ideju već su pronašli investitora.

Trećeplasirana Katarina Golojka osmislila je razvojno poticajne programe za djecu “Senzaonica“. Potrebu za takvim edukacijama uvidjela je pošto dugi niz godina radi kao odgajateljica u vrtiću. Radilo bi se o poslijepodnevnim terminima, u manjim grupama, a sudjelovati bi mogli i roditelji. Katarina već ima adekvatan prostor za takvu namjenu, pa joj nisu potrebna prevelika ulaganja u samom početku.

Stručni žiri sastojao se od četiri člana, a oni su bili: Marinko Rade (ravnatelj rovinjske bolnice Martin Horvat), Selma Smajić (Ures), Neven Mikolić (Zagrebačka banka) i Kristian Korunić (Moneo savjetovanje).

19 finalista – ideje iz medicine, turizma, brodogradnje..

Domagoj Vranjković bi svojim proizvodom sigurnosnog sustava SPAS riješio razno razne probleme koji nas okružuju. Uređaj bi funkcionirao na rad “Pritisni i vozi”. Također, on ne bi bio dostupan svima, već samo javnim službama kao policiji, vatrogasnoj službi i sl. Smatra kako bi kroz financiranje osiguravajućih društava bio korak bliže svom cilju. Uz to, ističe kako je ovo društveno odgovorni projekt i kao takav predstavlja interes za sve ljude.

Mirzo Malkoč predstavio je svoj projekt Objekt brze i zdrave prehrane kojem bi početna djelatnost bila proizvodnja i distribucija pekarskih proizvoda. Pružao bi se lokalnim zajednicama, školama i vrtićima na području Grada Vodnjana. Pekarski proizvodi bili bi bez aditiva i kvasca. U planu mu je, također, uzgajati vlastito povrće, imati proizvodnju bez glutena, uvesti ekološki pakiranu proizvodnju, proizvodnja tjestenine, kao i radionice za škole i vrtiće. U projekt je nedavno krenuo dobivši poticaje od HZZa i prostor od Grada Vodnjana.

Helena Pola predstavila je ideju Zbirka Starina. U njoj bi svaki teritorij imao svoju prostoriju u kojoj bi bili izloženi svi instrumenti koje su koristili njihovi bake i djedovi. Uz sam prostor, provodile bi se aktivnosti kao: izrada i prodaja suvenira i paketa koji bi se nudili hotelima i ugostiteljskim obrtima. Također, kao popratni sadržaj umirovljenici bi turistima ispričali priče i anegdote uz vezani instrument.

Eleonora Gogić ima ideju “Ja sam Masterchef” ideju gastro tečaja/škole za mlađe uzraste u smislu podizanja kvalitete znanja i vještina budućih kuhara i konobara. Poanta ideje je da promijeni način razmišljanja koji strukovnim školama daje manju vrijednost i postavi poslovni model koji će tržište rada postavljati kvalitetne i kreativne kuhare/konobare.

Elena Krelja Kurelović ima ideju stvaranja community-a među vlasnicima kućnih ljubimaca i onima koji to žele postati. Kroz naprednu aplikaciju Pets and friends net postiže se međusobno povezivanje ljubitelja četveronožnih prijatelja, koji si za uzvrat mogu pomagati oko šetanja, čuvanja i brige oko ljubimaca. Ideja je namjenjena za globalno tržište kako bi se sa ljubimcima moglo putovati po ostalim gradovima i uvijek naći pet friendly mjesta i ljude spremne pomoći oko ljubimaca.

Daniela Škandul i Snješka Neškoski predstavile su ideju proizvodnje zelenja (eng. microgreens), a radi se o mladim izdancima povrća, aromatičnog i ljekovitog bilja s tek izniklim prvim pravim listovima koji se uzgajaju u zemlji ili nekom drugom supstratu. Kažu da je osim inovativnosti, prednost da toga još nema u Hrvatskoj. U početku bi se usredotočila na Istru, a plan je širenje i van naših granica. Od dobavljača sjemena bi dobili cijeli patent, odnosno plaćale licencu koja uključuje policu, lampu, tray, supstrat.

Virtualno ogledalo Orchid Refelection jedna je od ideja akademije, a iza nje stoje studenti pulskog Sveučilišta: Ante Odrljin, Luka Premate, Diana Galović, Valentina Devald i Magdalena Krajinović. Radi se o pametnom ogledalu koje bi olakšalo nanošenje šminke, uz pomoć softverske inačice makeup assistanta. Korisniku bi bilo omogućeno pravilno nanošenje šminke, kao i olakašan mukotrpan izbor oko iste. Njihov tim se sastoji od 5 osoba, 1 informatičara, 1 prodavača te 2 studentice informatike i 1 strojarstva. U početku bi se usmjerili na prodaju proizvoda beauty studijima i kozmetičkim centrima, dok bi nakon nekog vremena krenuli sa serijskim proizvodnjom i ponudili proizvod krajnjem korisniku.

Mlada inžinjerka prehrambene tehnologije Petra Peharec predstavila je ideju osnivanja mikro pivovare. Naziv brenda bi bio Pod Gaće, po istoimenom malom selu na Ćićariji koje je dobilo ime jer brdo iznad njega ima oblik gaća. U posao bi ušla s kolegom koji je upoznat s branšom, a u ponudi bi imali četiri stalne vrste piva uz dodatak sezonskih. Investicija iznosi 200.000kn, pri čemu bi osigurala učešće od 80.000kn, a ostatak bi financirala kroz kredit i poticaje.

Dora Šižgorić Winter predstavila je ideju svog tima vezano za brodarsku industriju. Kao što je poznato, svaki brod nakon sezone se vadi iz mora, čisti od algi i stavlja antifouling premaz za prevenciju. Ideja njezinog tima je da se napravi antifouling folija koja bi na principu mikrovibracija spriječvala lijepljenje algi i školjki na oplati broda. Rješenje smanjuje troškove te je ekološki prihvatljivo. U početku bi se usmjerili na manje brodove na 20m, a kasnije bi obuhvatili i tankere.

Nikolina Marinić ima vlastiti OPG i dugi niz godina bavi se pčelarstvom. Plan im je nastaviti širiti asortiman proizvoda. Jedna od inovacija bilo bi proizvodnja pčelinjeg otrova pošto on predstavlja “budućnost lijekova”. Za to postoje posebni uređaji koji proizvode strujne udare od 12V, koji ne ubijaju pčele, već ih trznu kako bi pčele ostavile svoj otrov. U Hrvatskoj postoji osiguran otkup od 150.000 kn po kilogramu. Ukoliko se proizvod plasira u inozemstvu može doseći cijenu i od 70.000 eura.

Nikola Semjaniv sa svojim timom došao je na ideju razvoja zaštitnih kaciga za motocikliste brenda D.A.S.H. (Driver Assistant Smart Helmet). Kaciga mjeri brzinu, upozorava ako vozimo iznad ograničenja, mjeri brzinu vozila iz suprotnog smjera, mjeri ako prelazimo u suprotnu traku, mjeri udaljenost iza i ispred vozača, prati stanje kolnika…Sve se odvija preko komunikacije s kacigom te nema smetnji na veziru pošto vozač sam odabire da li želi imati prikazan zaslon. Cijena izrade kacige iznosi oko 9.500 kuna, a koristila bi tehnologije deep learninga i umjetne inteligencije.

Dorijan Kadmen i Dino Bešić razvili su ideju iz područja nekretnina Next Level. Platforma rješava problem s kojim su se mnogi našli prilikom kupovanja stanova i kuća, a to je nedostatak relevantnih informacija za kupnju istih. Tim bi ponudio doživljaj nekretnine kao da se nalazite u njoj putem virtualne šetnje. Drugi dio ideje rješava problem niskih kamata na štednju u bankama kao moguće investicije i nelikvidnost nekretnina. Rješenje se sastoji u mogućnosti kupnje udjela u pojedinim nekretninama i projektima. Ulaganje bi se kretalo u rasponu od 50 eura nadalje. Dobiveni udio u primjerice jednoj poslovnoj zgradi mogao bi se dalje prodavati putem platforme što omogućava likvidnost investicije.

Andrej Đapić ima ideju iz područja turizma Outback Circle, a radi se o proizvodnji bungalova. Bili bi postavljeni na više mjesta u Istri, a dugoročni cilj je doći do 10-ak lokacija. Radi se o malim objektima koji su pokretni, pa za njih nije potrebna građevinska dozvola. Ideja je trenutno u fazi izrade prototipa, a u tome mu pomažu tim koji se sastoji od tehničara, stolara, stručnjaka za hortikulturu i njega kao inžinjera građevinarstva.

Katarina Pavlović ima platformu DGroups za B2B grupne rezervacije koja spaja hotele, turopetatere i turističke agencije. Cilj je da direktno dogovaraju poslove i imaju kontrolu nad cijenom i distribucijom. Korisnici dobivaju mjesec dana besplatnog korištenja, a godišnja pretplata je 200 eura za turoperatore. Hotelima se naplaćuje 1% ako se rezervacija izvrši. Klijenti platforme nalaze se u Grčkoj, Italiji, Sloveniji, Hrvatskoj, Albaniji i dr. Vizija je da postanu platforma za grupne rezervacije koje bi se odvijale na dnevnoj razini na globalnoj razini…

Ideja tima Experience IRIA odnosi se na područje transformacijskog turizma. Želja Irene Kotige i Irine Kivela im je da se gost u destinaciji saživi sa životom lokalnog stanovništva. Organizirali bi ekskluzivne programe koji uključuju eno-gastro i audio vizualne doživljaje. Ideja se planira proširiti na izgradnju cjelogodišnje rezidencije koja bi bila namijenjena i lokalcima. Posjeduju vlastiti prostor u centru Pazina (blizu Kaštela), koji se sastoji od stambenog objekta, dvorišta, pomoćne građevine i vrta.

Filip Sironić je sa svojim timom razvio ideju pametnog uloška Restep. On ima ugrađene senzore koji prilikom svakog koraka mjere težinu odnosno opterećenje na ozlijeđeno koljeno kako bi utvrdio da li je isto unutar zadanog ograničenja. Korisnici bi bili fizioterapeuti odnosno centri u kojima oni rade, npr. zdravstvene ustanove i ordinacije. Tim je dobio nagradu Moj Zaba Start i financiranje iz Eu fondova, te se putem tih sredstava financiraju. Uređaj testiraju u Istarskim toplicama. Cijena uređaja okvirno iznosi oko 1.500,00kn, a procjena je da će sredinom druge godine dobiti certifikat i krenuti u prodaju.

Startup akademija: Edukacija koja ideje pretvara u stvarnost

Jedan od osnovnih ciljeva akademije jeste pomoć u razvoj ideja i njihovoj realizaciji, neovisno da li se radi o proizvodu, usluzi ili eventu. Kroz tri dana akademije sudionici dobivaju edukaciju iz različitih područja, poduzetnička znanja, iskustva drugih poduzetnika, mentorstvo i networking što im omogućava da lakše i brže uđu u podueztničke vode. Evo nekih od iskustava s akademije:

Mirzo Malkoč, sudionik ovogodišnje akademije u Vodnjanu, poručuje kako mu je iskustvo na akademiji bilo jako zanimljivo. “Sve nedoumice koje sam imao sam došao da ih ovdje riješim. Riješio sam jako puno svojih problema u otvaranju i pripremi dokumentacije za moj projekt  i za pokretanje novog biznisa. Stvarno super osjećaj, super odnos s voditeljima i s udrugom. Svaka pohvala za cijeli Start-Up tim, jako profesionalno i na razini, cijela usluga.” – nadodao je friški poduzetnik koji je svoj posao nedavno i započeo pokrenuvši svoju tvrtku.

Dražen Tovernić, 51-godišnjak iz Rovinja, ističe da je na akademiji bilo puno ljudi koji su bili kao i on u nedoumici: kako, zašto i što. “Na radionicama sam izložio svoju ideju i radio na njoj sa skupinom nepoznatih ljudi i dobio puno novih ideja i inputa. Zadnji dan sam morao priznati supruzi da je bilo savršeno i da bi mi bilo jako žao da sam istu propustio. Otvorio sam u prosincu paušalni obrt i počeo raditi posao iz snova. Puno sam zahvalan cijeloj ekipi Startup akademije koja mi je pomogla u tome, kako tokom akademije, tako i poslije nje” ističe za kraj.