Tijara je modna agencija koja je ove godine proslavila svoj 10. rođendan. Kako se iz samog imena može naslutiti ovaj brand stvara modele koji dominiraju svjetskim modnim pistama. Ali i više od toga. Modeli iz male Pule angažirani su za svjetske kampanje kao što su na primjer one od Netflixa, Diesela, Benettona i brojnih drugih poznatih imena.
Osim modne agencije, Tijara je i event management agencija. Iako se radi o poslu koji slovi za najstresniji, tim Tijara izgleda sve samo ne rastresen. Osmjehom rješavaju probleme i nižu same uspjehe. Pokušali smo otkriti njihovu tajnu u razgovoru s Marijanom Dabo Percan, osnivačicom i direktoricom Tijare.

Za početak, reci nam nešto o sebi?
Vlasnica sam Tijara model & event management agencije i u poslu sam skoro 18 godina. Još uvijek mi se obraćaju s: mlada nada, na mladima svijet ostaje, kako lijepo da ima tako mladih poduzetnih žena, jednorozi i ostale prijateljice. Samo jednom mi je muški klijent u razgovoru rekao da izgledam staro. Pokušala sam ga opravdati i rekla kako sam ozbiljna u poslovnoj komunikaciji pa vjerojatno zato tako misli. Rekao je da to nije razlog nego da jednostavno izgledam staro. Upisan je u moj dnevnik pod rubriku “what not to wear”. Ta rubrika je dovoljno tragična, kao i on.
Taj klijent nadmašio je onog kojemu nisam odmah potvrdila posao nego rekla da ću se javiti za eventualne suradnje nakon čega je platio pola jednog računa u kafiću rekavši konobarici da si ostatak istog računa platim sama.
Kako je krenula tvoja poduzetnička priča? Zašto baš moda?
Profesorica sam latinskog jezika i rimske književnosti te hrvatskog jezika i književnosti. No shit! Pametna a bavi se modom. U modi sam od kad znam za sebe. Već sa 17 godina počela sam raditi isto što radim danas i logičan slijed bio je razviti svoj posao. U isto vrijeme predavala sam latinski jezik u školama te radila kao vanjski suradnik na projektima socijalizacije. Uz sve navedeno radila sam i svoj posao.
“Tko s djecom liježe budi se popišan”, rekla bi moja prijateljica Tanja!
Bilo mi je previše i krenula sam razvijati samo svoj posao. Obrazovanje mi je puno pomoglo u poslu kojim se bavim. Moj posao sastoji se od puno dopisa, elaborata, projekata i slično a izgleda kao da se samo slikamo na lijepim pozornicama i družimo s lijepim ljudima.

Posvećena si modi profesionalno. Koliko si privatno zaokupljena modom? Imaš li neki najdraži modni detalj?
Dosta često kupujem odjeću hrvatskih dizajnera. Volim jedinstvene komade i obožavam svoje crne platforma patike koje nitko u mojoj okolini ne može smisliti. Zovu me tehno vjevericom a ja ih obožavam. Da, priznajem da sam i privatno zaokupljena modom. Moda postane dio tebe, posebno nakon toliko godina. Okom mogu procijeniti kolike su mjere osobe koja mi se približava, to je već profesionalna deformacija.
“Moda postane dio tebe, posebno nakon toliko godina.”
Kako izgleda tvoj radni dan? Koji ti je najzanimljiviji, a koji najdosadniji dio posla?
Moj radni dan nema kraja ni početka. Ako nam se modeli nalaze na inozemnom tržištu drugačije vremenske zone o tome ovisi naše radno vrijeme uz sve tekuće dnevne poslove. Ako je event koji odrađujemo u Hrvatskoj pred vratima, radnog vremena nema. Sve ovisi o situaciji i sukladno tome naš posao nikad nije dosadan i uvijek je nepredvidiv. Ono što najviše mrzim je knjigovodstvo i beskrajna papirologija.

Moja knjigovođa Mia malo me mrzi, malo me voli, zna sve o meni i ja o njoj. To je jedna simbioza, zajednički život dvaju organizama. Moram priznati da sam kroz svoj posao srela malo odgovornih i profesionalnih pojedinaca. Jednom prilikom mi je jedan etablirani hrvatski dizajner poslao zgrožen mail nakon što sam ga zatražila podatke za ispostavu fakture. Nitko ga nikad tako brzo nakon revije nije tražio da podmiri račun a radi 15 godina. Nije mu bilo jasno da ja trebam izdati račun po obavljenom poslu kako bi dalje mogla obavljati posao i izdavati nove račune po datumu izvršenja i pružanja usluge. U konkretnom trenutku nisam tražila podmirivanje računa. Pričamo o jednom od najpoznatijih hrvatskih dizajnera.
Osim modne agencije, Tijara je i event management agencija. Kakve evente organizirate? Možeš li izdvojiti neki najdraži event?
Najdraži eventi su oni koji su gotovi i s veseljem gledamo unatrag kako su super prošli. 🙂 Kad pripremamo event uđemo u nekakvu mašinu i izgubimo realan osjećaj što radimo i što smo napravili, koliko je event velik i što smo sve uspješno uspjeli provesti. Kad je sve gotovo osvrnemo se i shvatimo što smo napravili. Ne kažu uzalud da je to jedno od pet najstresnijih zanimanja, što je potpuno točno. Uvijek imamo plan A, B i C spreman u rukavu koji čeka da proviri i spasi dan. Radimo na pripremi, protokolu, ustupamo hostese, modele, organiziramo evente te evente unutar evenata i slično. Radimo i radili smo za Pula Film Festival, Weekend Media Festival, Sea Star Festival, Red Bull Air Race, Rovinj Beach Polo, Luxottica days, Cisco connect i mnoge druge. Naši klijenti su između ostalog RTL, Nova TV, HRT, Maistra, Valamar, Gloria, 2 Cellos, Hrvatski Telekom, Adris grupa, 24 sata, FOX Televizija, Croatia airlines… Moram priznati da smo se kroz godine razvili na način da smo prisutni na svim većim eventima.
“Najdraži eventi su oni koji su gotovi i s veseljem gledamo unatrag kako su super prošli.”
Kako uspijevaš iz male Pule dobiti angažmane na svjetskoj modnoj sceni?
Bilo je potrebno mnogo rada, truda i odricanja da nas općenito u inozemstvu uzmu u obzir kao ozbiljnog suradnika. Iako se dosta često zna dogoditi da nas baš izvan granice dožive ozbiljnije nego u vlastitoj domovini. U nekim slučajevima tek po povratku iz inozemstva postaneš cijenjen. Valjda je to djelomično i u našem mentalitetu. Prvo, živimo u maloj Puli i općenito se dosta klijenata koji se nalaze u Zagrebu prema nama odnose kao da smo svjetlosnim godinama negdje daleko iza njih. Situacija je u dosta slučajeva potpuno suprotna, iz razloga što smo morali raditi duplo više i boriti se duplo više kako bi nas shvatili ozbiljno. Kad sam tek počela raditi radila sam kao booker u tada najuspješnijoj agenciji u Hrvatskoj koja je imala urede u Milanu i New Yorku. Tada su kao modeli i scouti u agenciji radili ljudi koji danas rade u modnoj industriji kao organizatori događaja, dizajneri i slično. Iza svih je dug put, nije bitno gdje tko od nas živi, kojeg je porijekla, spolne orijentacije i slično. Kad bi svi tako razmišljali svijet bi bio puno bolje mjesto. Moda je tašta i zahtjeva dobre živce.

S kojim projektom se najviše ponosiš? Što je za tebe tvoje najveće postignuće?
Nakon jedanaest godina rada na Pula Film Festivalu moram reći da se za početak ponosim sama sobom. 🙂 Velike evente treba preživjeti, oni su kao bojno polje. Bitno je osjećati se kao labudica na bojnom polju o kojem god eventu se radilo. Zadnjih nekoliko godina radim kao koordinator protokola Pula Film Festivala. To znači da sam s mojom Suzanom prošla sve od predsjedničkog protokola, protokola pri dolasku veleposlanika do ostalih segmenata u event managementu koji ostaju od koristi cijelog života. Bez obzira na sve, ljudi još uvijek misle da se bavimo čuvanjem hostesa na svakom događaju na kojem nas vide s hostesama. Stojimo pored njih i čuvamo ih. S druge strane, za hostese misle da ne rade ništa nego da stoje. One stoje, mi ih čuvamo. Moto: Volite se. Činjenica je da je općenito naš posao ljudima potpuno nepoznat. Vide finalni proizvod, ne znaju kako je do njega došlo i općenito misle da je taj proces vrlo jednostavan.
“Bitno je osjećati se kao labudica na bojnom polju o kojem god eventu se radilo.”
Da li si se nekad našla u situaciji da želiš odustati od poduzetništva? Kako si to prevladala?
Svakodnevno. I svakodnevno prevladavam. Papirologija je beskrajna, zakoni su beskrajni i nesuvisli. Rad s mnoštvom ljudi upoznaje život s mnoštvom različitih karaktera koji su, ako si poduzetnik a oni tvoji klijenti, uvijek u pravu. Sa stresom i velikom količinom ljudi treba se naučiti nositi. S druge stane, ono što me gura naprijed jest dobro obavljen posao i zadovoljni klijenti. Zato ne prestajemo davati sve od sebe.
Da možeš s ovim znanjem i iskustvom poručiti nešto Marijani na početku njene poduzetničke priče, što bi to bilo?
Živi bez stresa.

Što je po tebi potrebno za uspješan biznis?
Bitno je krenuti raditi dok si još teenager i steći kvalitetne radne navike. Kao mala radila sam posvuda, kad god, za honorar i kao volonter. Sve kreće od životnog okruženja. Ako roditelj ili staratelj, što je čest slučaj u današnje vrijeme, kaže djetetu da će mu radije dati 200 kn da ostane kod kuće nego da radi stvara kod djeteta isti takav mentalni sklop. Nisam dijete bogatih roditelja, posao sam stvorila sama a veze koje danas imam stekla sam preko dobro obavljenog posla i zadobivenog povjerenja. Treba biti uporan, radišan i marljiv te naravno uz sebe imati dobar tim ljudi kojima dozvoljavaš da sami donose odluke i nude nove ideje.