3 min čitanja

U Rijeci je otvorena prva zero waste trgovina: Špajza. Zavirili smo iza pulta i otkrili tko se krije iza ovog projekta. To su dvije mlade djevojke Ana i Dina. Ana ima 27 godina i po struci je prevoditelj. Iza sebe ima već jedan uspješan poslovni pothvat: prevoditeljsku tvrtku. Dina ima 26 godina, završila je studij agrobiznisa i ruralnog razvitka i ovo joj je prvi izlet u poduzetništvo.

Kako je nastala ideja o Špajzi?

 

Djevojke su na ideju o špajzi došle slučajno. Kroz volontiranje u udruzi Žmergo iz Opatije, koja se bavi ekologijom i zaštitom okoliša, razvile su svijest po pitanju zaštite okoliša i prate zelene trendove u svijetu. Iz ljubavi prema ekologiji proizašla je poslovna ideja o otvaranju zero-waste trgovine u Rijeci.

Špajza
Photo: Špajza

Kako živjeti zero-waste stilom života?

 

Zero waste je filozofija koja potiče jednostavan život bez stvaranja otpada. Zero waste počiva na načelima redukcije kupovine na nužne namirnice, ponovne upotrebe materijala, reciklaže i kompostiranja. Zbog sve većeg zagađenja i posljedica koje ono ima na našu okolinu, ljudi diljem svijeta postaju sve osvješteniji o otpadu kojeg proizvode.

Špajza
Photo: Špajza

Stoga se zero-waste trgovine polako populariziraju diljem svijeta. Ani i Dini to je bila motivacija da otvore Špajzu:

„Ne možemo reći da živimo 100% zero-waste načinom života, jer nitko od nas to u potpunosti ne može, ali ovaj će projekt definitivno pridonijeti i promjeni našega načina života jer smo sami sebi najvjerniji kupci. Mislimo također kako je vrlo bitno da ljudi shvate da se svaki njihov čak i najmanji doprinos isplati i vrijedi: dovoljno je reći „ne, hvala“ kad vam u trgovini ponude plastičnu vrećicu ili zamoliti konobara da vam piće servira bez slamke. Ni Rim nije izgrađen za jedan dan.“ 🙂

 

Od ideje do realizacije

 

Sa svojom poduzetničkom idejom Ana i Dina prijavile su se u Riječki Startup inkubator u kojem su provele 6 mjeseci. Kroz vrijeme provedeno ondje razvile su i konkretizirale ideju. Nakon toga su provele još pola godine pripremajući otvorenje trgovine. Evo što kažu o svom početku:

„Bilo je naravno puno uspona i padova, puno dilema i teških dana (radilo se i po 20 sati dnevno, 7 dana u tjednu). Startup inkubator nam je definitivno pružio neku vrstu odskočne daske i podrške koju vjerujemo ne bismo dobile da smo u projekt kretale samostalno, i na tome smo im zahvalne; a upitno je bismo li danas uopće stajali u našoj trgovini da Startup inkubatora nije bilo. Da se razumijemo, nismo dobile nikakvu financijsku pomoć, ali ponekad je mladim ljudima dovoljno da netko sasluša njihovu ideju, savjetuje ih i usmjerava, a na kraju se sve ipak posloži. Možda je jedan od najvećih problema s kojim smo se suočile općeprisutna negativnost u našoj okolini: „što ako“, „da ali“, „to je problem“, i slični izrazi. Tako da je ključno imati ogromnu količinu volje i želje i bez obzira na sve gurati dalje. To naravno ne znači da nećete poslušati dobronamjeran savjet ili kritiku, ali počnete li prihvaćati tu negativnost kao normalnu vrlo vjerojatno ćete brzo odustati od ideje.“
Špajza - zero waste trgovina Rijeka
Photo: Špajza

Na svakom početku poslovanja poduzetnici se suočavaju s brojnim problemima. Evo s kojim su se problemima susrele Ana i Dina:

„U poslovanju postoji tisuću problema koje smo riješile, i još tisuću koje rješavamo: po pitanju papirologije najteži je početak dok ne pohvatate sve konce i tu je ključan dobar računovođa i dobar tim ljudi koji će vas pravovremeno znati savjetovati. Morate i sami imati sve oči otvorene i pratiti svaki aspekt poslovanja, jer to nitko neće učiniti umjesto vas. Možemo reći kako je Špajza definitivno projekt: svakoga dana mijenjamo neki dio poslovanja, prilagođavamo i sebe i trgovinu ovisno o problemima na koje nailazimo, a problemi niču svakodnevno. Možemo reći kako smo možda završile jedno putovanje i došle do otvaranja fizičke trgovine, ali razvoju i unaprjeđivanju tu definitivno nije kraj. Za sad Špajza ostaje na adresi Ružićeva 23 u Rijeci, a bit će nam potrebno sigurno 3-5 godina da analiziramo poslovanje i donesemo neke zaključke o tome što je potrebno mijenjati i kako. Naravno da se nadamo kako će Špajza u Rijeci zaživjeti punim plućima i da ćemo se jednoga dana širiti i po drugim gradovima, ali to nam za sada nije prioritet.“
Špajza
Photo: Špajza