Bliži nam se crni petak. Zbrajamo novčiće i lovimo popuste jer baš svi trgovci imaju dobar match za naše ormare i ormariće. Crni petak, kao i mnogi drugi konzumeristički trendovi potekli su iz SAD-a. Trgovci diljem svijeta trljaju ruke, a svi su zahvaćeni potrošačkim ludilom. Toliko, da su mnogi od nas zaboravili pravo značenje crnog petka i zašto je baš crn, a ne recimo, ružičast.
Porijeklo crnog petka ne nalazimo u slavljenju konzumerizma, već u financijskom krahu.
Sredinom 19. stoljeća, točnije 1869. godine, dva špekulanta ostvarila su svoj dugo priželjkivani cilj. Njihova imena su Jay Gould i Jim Fisk, a dvojac je imao pakleni plan za ekspresno bogaćenje. Kupovinom zlata na otvorenom tržištu “pumpali” su njegovu cijenu, koja je naposlijetku otišla u nebo. Nakon što je u petak, 24.11.1869. cijena zaista dostigla maksimum, započeli su prodavati zlato kako bi ostvarili ekstremne profite na razlici u cijeni.
Njihov plan rezultirao je uspjehom, ali i odveo u propast čitav Wall Street, od bogataša do farmera.
Slobodan pad cijene zlata danas vežemo s popustima, koji također donose ekstra profite, ali trgovcima.